SFB 1646
Veranstaltungen von diesem veranstalter
-
-
Faszination Sprache. Veranstaltungsreihe des SFB 1646 „Sprachliche Kreativität in der Kommunikation“ der Uni Bielefeld in der VHS Bielefeld
Wenn die alltägliche Kommunikation zur Herausforderung wird. Kreative Wege, um verstanden zu werden Wortfindungsstörungen stellen eines der häufigsten Symptome bei einer Aphasie dar. Unsere Studien zeigen, wie Betroffene damit im Alltag kreativ umgehen. Mittels Gestik, Umschreibungen oder durchs Erfinden von neuen Wörtern finden sie beeindruckende Wege, sich auszudrücken. Das Beispiel hilft uns, zu verstehen, wie […]
-
think!lab creativity: Christian Nimtz (Bielefeld): „ Let’s get ‘creative’. Conceptual pluralism about creativity”
Gebäude X , United StatesAbstract: Conceptual pluralism about creativity holds that we use multiple, systematically related concepts of creativity rather than a single one. I argue for pluralism from the philosophy of language. Both in our linguistic practice and in word semantics, ‘creative’ shows systematic variability: (1) we need different definitional clauses for agents, objects, and processes; (2) we […]
-
Joshua Hartshorne (MGH of Health Professions Boston): New findings and a reappraisal of critical periods in language acquisition
Universität HauptgebäudeAbstract of his talk: Compared with adults, children are sharply limited when it comes to many intellectual activities (math, science, art) or cognitive abilities (memory, attention, social inference). Nonetheless, they are strikingly more successful at learning language. The question of why is one of the oldest in cognitive science and among the most hotly debated. […]
-
Hendrik De Smet (KU Leuven): In language change, analogy is like gravity: omnipresent, weak, and poorly understood
Hörsaalgebäude YIn this paper I develop a particular view on analogy in language change. Although analogical reasoning underlies both creativity and language change, its involvement comes in different flavours. Where creativity involves analogies that are highly unpredictable and extravagant, language change mostly involves analogies that are predictable and unobtrusive. What is more, analogy in language change […]
-
-
Faszination Sprache. Veranstaltungsreihe des SFB 1646 „Sprachliche Kreativität in der Kommunikation“ der Uni Bielefeld in der VHS Bielefeld
Volkshochschule (VHS) Ravensberger Park 1, Bielefeld, GermanyWenn Fragen nur indirekt beantwortet werden. Kreative Antwortstrategien im politischen Alltag „Die Politiker reden immer nur drum herum und antworten nicht auf unsere Fragen!“ Diesem verbreiteten Urteil gehen wir auf den Grund. Welche Arten zu fragen gibt es eigentlich und was bedeutet es, darauf zu antworten? Auch wir geraten in Gesprächen manchmal in Situationen, in […]