
Abstract of his talk:
Compared with adults, children are sharply limited when it comes to many intellectual activities (math, science, art) or cognitive abilities (memory, attention, social inference). Nonetheless, they are strikingly more successful at learning language. The question of why is one of the oldest in cognitive science and among the most hotly debated. I present recent behavioral, neurological, and computational results based on millions of subjects that begin to fill in the missing parts of the puzzle, suggesting a radically different picture of how language learning changes with age.
Joshua Hartshorne ist Research Associate Professor of Communication Sciences & Disorders und leitet die 2024 gegründete Advanced Analytics & AI for Communication Science Group am Massachusetts General Hospital of Health Professions in Boston. Er interessiert sich dafür, wie es Menschen im Unterschied zu aktuellen Maschinen möglich ist, Sprachen zu lernen – und warum Kinder trotz offensichtlicher kognitiver und erfahrungsbedingter Einschränkungen dabei so viel erfolgreicher sind als Erwachsene.
Joshua Hartshorne wird im Rahmen seines Gastaufenthaltes auf Einladung des zentralen Projekts Ö am SFB 1646 zusätzlich zwei englischsprachige Workshops durchführen:
- 9. Dezember 2025, 14-18 Uhr on „Rethinking your research for the online world„
- 10. Dezember 2025, 14 -18 Uhr on „Advances in online methods, with jsPsych and Pushkin“.
If you are interested in attending the workshop, please contact: crc1646-oe@uni-bielefeld.de