International, Ringvorlesung, Vortrag

Childhood Inequalities across Global Contexts (Ringvorlesung ZKJF) (WiSe 2024/2025)

International Lecture Series / Internationale Ringvorlesung

04.12.2024
Hörsaalgebäude Y

The lecture series explores how societal inequalities, such as social class differences, shape contemporary childhoods, children’s lives, and perspectives across various cultural and national contexts. The guest lecturers have diverse epistemic, theoretical, and research backgrounds in the social and educational sciences. A common theme among the lectures is how children’s hopes, aspirations, beliefs, and perceptions contribute to inequalities in their educational opportunities and shape their future life chances. Additionally, the lectures will examine how parental strategies, resources, and family practices contribute to inequalities in children’s approaches to learning and education. Topics discussed throughout the semester include the experiences of children growing up in diverse places, children’s representations of class status and their future, and experiences of educational migration.
The international lecture series organised by the Centre for Childhood and Youth Studies is aimed at students and staff of all faculties and disciplines and anyone interested in the topic. The accompanying seminar allows students to earn credits relevant to their studies. The lectures will be in English, and the accompanying class (250284) will be conducted in German and English.

Die Ringvorlesung beleuchtet, wie gesellschaftliche Ungleichheiten die Kindheit, das Leben und die Perspektiven von Kindern in verschiedenen kulturellen und nationalen Kontexten beeinflussen. Die Vortragenden verfolgen in ihrer Forschung verschiedene epistemische und theoretische Ansätze und Fragestellungen. Ein gemeinsames Thema der Vorträge ist, wie die Hoffnungen, Aspirationen, Überzeugungen und Wahrnehmungen von Kindern zu ungleichen Bildungschancen beitragen und ihre zukünftigen Lebenschancen prägen. Darüber hinaus fragen die Vortragenden, wie elterliche Strategien, Ressourcen und Familienpraktiken zu Ungleichheiten im Zugang zu Bildung und den Dispositionen von Kindern beitragen. Zu den behandelten Themen gehören die Erfahrungen von Kindern, die an unterschiedlichen Orten aufwachsen, die Vorstellungen von Kindern zu Status und Klasse sowie die Zukunftsvorstellungen von Kindern und deren transnationale Bildungsbiografien.
Das Zentrum für Kindheits- und Jugendforschung (ZKJF) richtet sich mit dieser Vortragsreihe an Studierende und Mitarbeitende aller Fakultäten und Disziplinen sowie an alle Interessierten. Studierende im Master Erziehungswissenschaft können im Rahmen des Begleitseminars eine Studien- oder Prüfungsleistung für ihr Studium ablegen. Die Vorträge werden auf Englisch gehalten, während das begleitende Seminar (250284) auf Deutsch und Englisch stattfindet.

We are looking forward to the following presentations and to our guests / Wir freuen uns auf die folgenden Vorträge und Referent*innen:

23.10.24, 4-6 p.m. (CET) / 16-18 Uhr (c.t.) | Dr Dieter Vandebroeck, Professor | Vrije Universiteit Brussel (BEL) | Learning to Navigate Social Space. The Early Development of Children’s Perception and Judgment of Class Inequality
13.11.24, 4-6 p.m. (CET) / 16-18 Uhr (c.t.) | Dr Janice Aurini, Associate Professor | University of Waterloo (CAN) | From Fear of Falling to Controlled Descent? How Upper-Middle Class Parents Manage Downward Mobility Risks
20.11.24, 4-6 p.m. (CET) / 16-18 Uhr (c.t.) | Dr Siqi Tu, Research Fellow | Max Planck Institute for Social Anthropology (GER) | The Chinese “Parachute Generation”: Family Strategies and the “New” Transnational Class
04.12.24, 4-6 p.m. (CET) / 16-18 Uhr (c.t.) | Dr Adrienne Lee Atterberry, VAP | University of Massachusetts Lowell (USA) | Partners in Privilege: Parents and their Children Crafting Transnational Futures
15.01.25, 4-6 p.m. (CET) / 16-18 Uhr (c.t.) | Dr Kevin Diter, Maître de Conférence | Université de Lille (FRA) | C’est pô juste! [It’s sooo unfair!]: The Socially Differentiated Perceptions of (In)justice in Children Aged 5.5 to 10.5 Years. First Results from the ELFE Longitudinal Survey

Alles auf einen Blick:

• Veranstalter: Fakultät für Erziehungswissenschaft
  • Ort: Hörsaalgebäude Y
  • Raum: Y-1-201
  • Zeit: 04.12.2024, 16:00 - 18:00
  • Zielgruppe: Absolvent*innen, Bürger*innen, Internationals / Refugees, Lehrende und Forschende, Mitarbeitende in Technik und Verwaltung, Studierende, Wiss. Nachwuchs